Johanna om Harry Potter and the halfblood Prince



Jag vet inte vad jag ska säga. Den öppnar med ett stort pang, men öppningen är precis lika fel som slutet. Mitten är suddig men ändå förstår jag vad David Yates vill säga med den här filmen. Det är en film mellan två filmer, det är en transportsträcka som vi som ser den måste resa för att förstå den, eller jag ska kanske säga de två, sjunde filmerna. Filmen var välgjord inget snack om saken. Den var vacker till tusen. Men den var inte boken. Även om det har varit mycket fel i de tidigare fem filmerna så var den här fel på ett mer annorlunda difust sätt. Den var inte uppdelad i de delar som de tidigare filmerna har varit. Där var inte den klassiska tiden hos Dursleys i början, där var ingen direkt avdelning mellan höst och vinter, och där var definitivt ingen vårtermin där alla de klassiska striderna äger rum. Vi som har läst böckerna och är trogna Harry fan kunde se linjerna ifrån boken och linjerna som J.K Rowling har dragit upp. De var små och inte så tydliga men de fanns där. De kunde även ha gjort mycket mer av intrigerna och de plockade bort viktiga delar som jag som har läst boken kände mig tom utan.

Det jag egentligen försöker att säga är att om du har läst boken blir du antagligen besviken. Har du inte läst boken och bara sett filmerna så kommer du antagligen älska den. Även om den känns lite långtråkig på vissa ställen, som om den inte kommer någon stans. Den går säkert att se utan att ha sett de andra filmerna men du skulle inte förstå något. Trots alla delade meningar så är det en väldigt bra film och en av de bästa som har gjorts i serien så här långt. Enligt mig då förståss. Gå och se den och bilda dig en egen uppfattning!   Johanna

Kommentarer
Namn:
För senare tillfällen

E-postadress: (bara jag som ser den)

Din blogg:

Vad ska vill du skriva?

Trackback